Notice: Undefined offset: 1 in /home/psp32/ftp/wp-content/plugins/visitors-online/visitors-online.php on line 438

Notice: Undefined offset: 2 in /home/psp32/ftp/wp-content/plugins/visitors-online/visitors-online.php on line 438

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psp32/ftp/wp-content/plugins/visitors-online/visitors-online.php:438) in /home/psp32/ftp/wp-content/plugins/visitors-online/visitors-online.php on line 490
Logopeda – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 32 w Radomiu im Marszałka Józefa Piłsudskiego

Logopeda

mgr Barbara Boguszewska

Poniedziałek 9.45-12.45 ;  13.30-15.30

Wtorek          7.50-11.50

Środa              8.45-12-45

Czwartek        9.25- 14.25

Piątek              7.30-11.30

 

CO ROBIĆ, ABY WSPOMAGAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA?

  1. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, unikajmy zdrobnień i mowy dziecięcej. Mówmy wyraźnie, bez pośpiechu. Budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów. Modulujmy własny głos, aby zainteresować dziecko, np. “Co to?”, “Nie ma”.
  1. Pytajmy lekarza, jeśli coś nas niepokoi w stanie zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego dziecka. Dbajmy o jego górne drogi oddechowe i uszy. Zwracajmy uwagę na to jak dziecko oddycha. Od najmłodszych lat uczmy dziecko dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się żuć i gryźć!
  1. Opowiadajmy i czytajmy bajki swoim dzieciom. Niech nie martwi nas fakt, iż pociecha ukochała jedną z nich i prosi notorycznie o jej powtarzanie.
  1. Jeśli dziecko ogląda telewizję, to towarzyszmy mu w tym. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie telewizora, rozmawiajmy na ich temat, aby dziecko bezwiednie nie oglądało szybko zmieniających się obrazów i ciągłych tekstów bez zrozumienia. Wybierajmy programy właściwe dla wieku dziecka. Starajmy się, aby telewizor był włączony okazjonalnie.
  1. Poszukajmy książeczek dydaktycznych zapoznających dziecko z różnymi tematami: zwierzętami, warzywami, owocami, kolorami, bogato ilustrowanymi opisami życia na wsi i w mieście. Nazywajmy przedmioty w nich zawarte i opisujemy sytuacje operując prostymi zdaniami. Cenne są te książki słowno-obrazkowe, podczas przeglądania których dorosły czyta teksty, a dziecko nazywa przedmioty w nim zilustrowane. Prośmy dzieci o wskazywanie przedmiotów czy zwierząt wcześniej pokazanych im na obrazku.
  1. Rysując mówmy dziecku, co kreślimy – “teraz rysuję dom. Tu jest dach, a tam komin, okna i drzwi…”.
  1. Oglądajmy z dzieckiem zdjęcia i nagrane filmiki z uroczystości rodzinnych, wykorzystujmy je do wymienienia imion, nazwisk, powiązań w rodzinie. Pytajmy pociechę: “gdzie Ty jesteś?”, “gdzie ja jestem?” (ćwiczymy w ten sposób zaimki: ja, ty, on, ona, itp.).
  1. Recytujmy proste wierszyki i rymowanki, wyliczanki i włączajmy w zabawę gesty, ruchy, taniec czy rysunek – niech praca ta będzie dobrą, wspólną rozrywką a nie obowiązkiem.