mgr Sylwia Jakóbczak
Środa 7:20-13:45
Czwartek 8:10-10:30
Piątek 8:10-11:40
CO ROBIĆ, ABY WSPOMAGAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA?
- Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, unikajmy zdrobnień i mowy dziecięcej. Mówmy wyraźnie, bez pośpiechu. Budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów. Modulujmy własny głos, aby zainteresować dziecko, np. “Co to?”, “Nie ma”.
- Pytajmy lekarza, jeśli coś nas niepokoi w stanie zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego dziecka. Dbajmy o jego górne drogi oddechowe i uszy. Zwracajmy uwagę na to jak dziecko oddycha. Od najmłodszych lat uczmy dziecko dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się żuć i gryźć!
- Opowiadajmy i czytajmy bajki swoim dzieciom. Niech nie martwi nas fakt, iż pociecha ukochała jedną z nich i prosi notorycznie o jej powtarzanie.
- Jeśli dziecko ogląda telewizję, to towarzyszmy mu w tym. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie telewizora, rozmawiajmy na ich temat, aby dziecko bezwiednie nie oglądało szybko zmieniających się obrazów i ciągłych tekstów bez zrozumienia. Wybierajmy programy właściwe dla wieku dziecka. Starajmy się, aby telewizor był włączony okazjonalnie.
- Poszukajmy książeczek dydaktycznych zapoznających dziecko z różnymi tematami: zwierzętami, warzywami, owocami, kolorami, bogato ilustrowanymi opisami życia na wsi i w mieście. Nazywajmy przedmioty w nich zawarte i opisujemy sytuacje operując prostymi zdaniami. Cenne są te książki słowno-obrazkowe, podczas przeglądania których dorosły czyta teksty, a dziecko nazywa przedmioty w nim zilustrowane. Prośmy dzieci o wskazywanie przedmiotów czy zwierząt wcześniej pokazanych im na obrazku.
- Rysując mówmy dziecku, co kreślimy – “teraz rysuję dom. Tu jest dach, a tam komin, okna i drzwi…”.
- Oglądajmy z dzieckiem zdjęcia i nagrane filmiki z uroczystości rodzinnych, wykorzystujmy je do wymienienia imion, nazwisk, powiązań w rodzinie. Pytajmy pociechę: “gdzie Ty jesteś?”, “gdzie ja jestem?” (ćwiczymy w ten sposób zaimki: ja, ty, on, ona, itp.).
- Recytujmy proste wierszyki i rymowanki, wyliczanki i włączajmy w zabawę gesty, ruchy, taniec czy rysunek – niech praca ta będzie dobrą, wspólną rozrywką a nie obowiązkiem.