Psycholog

mgr Paulina Chudzik
 
PONIEDZIAŁEK:       9:00 – 13:00
WTOREK:                 11:00 – 14:30
ŚRODA:                     11:00 – 14:30
CZWARTEK :           10:00 – 12:00
 

         Wszystkie pokolenia codzienne doświadczają różnorodności, szybkich zmian i mnogości dookoła siebie. Te wielkie zmiany obecny
w życiu człowieka dostarczają zarówno szans jak i zagrożeń związanych z rozwojem. Nie dotyczy to tylko aktualnego funkcjonowania osób, grup rodzinnych, szkolnych  i całych społeczności, ale także wpływa na tworzenie planów na przyszłość. Prawidłowe rozpoznanie potrzeb dzieci i młodzieży, rozumienie sensu stosowanych przez dziecko czy nastolatka sposobów ich zaspokajania oraz pomoc w ich zmianie, gdy są nieprawidłowe z punktu widzenia potrzeb dziecka/nastolatka bądź oczekiwań otoczenia (np. szkolnego) pozwalają trafniej rozpoznać problemy dziecka, a także dostrzec ich możliwe przyczyny biologiczne, psychiczne bądź społeczne i ich interakcje. Wreszcie pozwalają poszukiwać z jednej strony odpowiednich środków zaradczych, czyli podjąć działania profilaktyczne, kierowane bezpośrednio do dzieci
i nastolatków albo do ich rodziców i nauczycieli (czyli pośrednio na dzieci i nastolatki), a z drugiej udzielić pomocy doraźnej bądź długotrwałej.

 

Sygnały, że dziecko/nastolatek potrzebuje pomocy psychologicznej: 

  • Problemy w relacjach rówieśniczych,
  • Trudności ze skupieniem uwagi,
  • Przewlekły stres,
  • Ma ślady samookaleczeń (cięcie skóry, opuchlizna po nakłuwaniu igłą lub innymi ostrymi przedmiotami), 
  • Denerwuje się przed pójściem do szkoły, często kontaktuje się w szkole z rodzicami. Unika lekcji,
  • Okłamuje rodziców, 
  • Nie radzi sobie z emocjami, ma wybuchy złości i agresji, 
  • Nagle pogorszyły się oceny dziecka,
  • Nadmiernie korzysta z internetu/ gier komputerowych/ telewizji itp. Zaniedbuje kontakty z rówieśnikami, jest drażliwe, 
  • Było sprawcą przemocy rówieśniczej (uderzyło, pobiło, upokorzyło inną osobę, obraziło w internecie), 
  • Podejrzenie, że dziecko/nastolatek doświadcza przemocy,
  • Ma niską samoocenę, powtarza, że jest do niczego, nie lubi siebie, nie akceptuje swojego wyglądu. Mówi, że życie jest bez sensu, 
  • Chudnie, nie dojada, chowa jedzenie, ma napady głodu, często korzysta z toalety,
  • Odczuwa nadmierny lęk np. ciemności, przechodzenia przez ulicę, samotności w domu, wystąpień publicznych, 
  • Zachowanie dziecka radykalnie się zmieniło, 
  • Kłopoty zdrowotne, których lekarz nie potrafi wyjaśnić (tajemnicze alergie, bóle brzucha, bóle głowy…) 
  • Powtarza czynności, które są dla otoczenia niezrozumiałe a wykonanie ich przynosi mu ulgę (ułożenie przedmiotów w określony sposób, siadanie na krześle przed wyjściem, kilkakrotne korzystanie z toalety przed spaniem itd.). Dziecko tłumaczy, że musi wykonać czynność, bo w przeciwnym razie stanie się coś złego. 

Praktyczne informacje: 

  • Często podczas spotkań z dzieckiem, psycholog szkolny często proponuje zabawę. Dzięki temu nawiązuje kontakt z dzieckiem i ma okazję do obserwowania jego zachowania,
  • Specjalista pomoże znaleźć najlepsze rozwiązania dla dziecka. Poda wskazówki, które warto stosować, 
  • W trakcie wizyty ustala się dalsze kroki – cel kolejnych spotkań, ich ilość oraz zakres pracy, 
  • Po wizycie u psychologa szkolnego z dzieckiem, warto porozmawiać z nim o jego odczuciach i wrażeniach oraz zachęcić do wspólnej pracy. 
  • Psycholog jest zobowiązany tajemnicą zawodową

Drogi rodzicu!

Gdy zaobserwujesz niepokojące zachowania u dziecka/ nastolatka daj mu to czego potrzebuje najbardziej: wsparcie i empatię.

  1. Nazwij to, co widzisz.

„Zauważyłam, że nie chcesz ostatnio wychodzić do znajomych.”

„Widzę, że mocno zaciskasz pięści i zaczynasz szybko chodzić po pokoju.”

  1. Nazwij emocje.

„Widzę, że w ostatnim tygodniu często jesteś smutny.”

„Zauważyłam, że w tym roku szkolnym często czujesz złość.”

  1. Wysłuchaj potrzeb i uczuć dziecka

„Chciałbym wiedzieć co ty o tym myślisz.”

„Jak Ty się czujesz w tej sytuacji?”

  1. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś dziecko

„Rozumiem, że czujesz złość ponieważ…”

„Czy to oznacza, że nie chcesz wychodzić z domu, ponieważ…”

  1. Zaproponuj wspólne szukanie rozwiązania problemu

„Może wspólnie zastanowimy się co można z tym zrobić?”

„Co myślisz o stworzeniu listy rozwiązań problemu?”

  1. Wybierzcie jeden sposób i wprowadźcie ją w życie.”
  2. Zapewnij o swoim wsparciu i obecności.

„Chcę, żebyś wiedział, że zawsze chcę Cię wysłuchać i wesprzeć.”

„Jeżeli zechcesz opowiedzieć mi o tym, co Cię przytłacza, pamiętaj że jestem”

 

116 111 telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

800 100 100 telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dziecka

800 12 12 12 dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka

800 70 22 22 fundacja ITAKA całodobowe Centrum wsparcia dla osób w kryzysie psychicznym