Ważne informacje o egzaminie

Egzamin ósmoklasisty – informacje dla rodziców rok szkolny 2025/2026  

Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII.  
Od 2025 r. egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego dla trzech przedmiotów egzaminacyjnych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Do egzaminu ósmoklasisty przystępują: 

  • uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej 
  • uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej. 

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. 

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej. 

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: 

  1. języka polskiego  
  2. matematyki 
  3. języka obcego nowożytnego

Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. 

Przebieg egzaminu ósmoklasisty 

Egzamin ósmoklasisty odbędzie się w maju (11. – 13. 05.2026 r.). Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie ‎przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu (08. – 10.06.2026 r.).‎ 

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni: 

  1. pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 150 minut, 
  2. drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 125 minut, 
  3. trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 110 minut

Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis ‎z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę. ‎ 

Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić ‎i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.‎ 

Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń:  

  1. który nie przystąpił do egzaminu z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych , 
  2. który przerwał lub któremu przerwano i unieważniono egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym (również z przyczyn losowych lub zdrowotnych), 
  3. któremu dyrektor OKE lub dyrektor CKE unieważnił egzamin z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym 

Zadania na egzaminie ósmoklasisty 

W arkuszu egzaminacyjnym ‎z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania ‎zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie,  
w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź). ‎ 

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów, w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych,  
w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz  
w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019-2025. 

Wyniki i zaświadczenia 

W 2026 r. uczniowie poznają swoje wyniki 3 lipca. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali ‎centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu. 

Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń ‎zdobył za zadania z danego przedmiotu. ‎ 

Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy ‎uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający. ‎ 

Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia ‎‎(wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało ‎‎73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało ‎‎27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami ‎uczniów w całym kraju.‎ 

Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.‎ 

Informacje dodatkowe 

‎EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO 

Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia nie później niż do 30 września roku szkolnego, ‎w którym jest przeprowadzany egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację ‎o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych nowożytnych, ‎którego uczeń uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.  

UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW 

Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad  lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony ‎z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z przedmiotu najwyższego wyniku.‎ 

UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI 

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, ‎niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do ‎egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe ‎informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach. 

WAŻNE DATY DLA RODZICÓW 

TERMIN 

ZADANIE/DZIAŁANIE 

do 26 września 2025 r.  

Zapoznanie uczniów i ich rodziców  
z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania E8. 

do 30 września 2025 r.  

Rodzice informują dyrektora o wybranym przez ucznia języku obcym. 

do 15 października 2025 r.  

Rodzice dostarczają do szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub opinię z poradni psychologiczno – pedagogicznej (jeśli nie zrobili tego wcześniej) i podanie z prośbą  o dostosowanie warunków lub formy egzaminu.

do 20 listopada 2025 r.  

Poinformowanie na piśmie rodziców uczniów  
o przyznanych przez  
radę pedagogiczną dostosowaniach. 

do 25 listopada 2025 r.  

Przyjęcie oświadczeń rodziców uczniów  
o korzystaniu albo  
niekorzystaniu z dostosowań wskazanych przez radę pedagogiczną. 

do 13 lutego 2026 r.  

Przyjęcie od rodziców uczniów informacji  
o zmianie języka obcego. 

Poinformowanie uczniów oraz ich rodziców  
o warunkach przebiegu egzaminu ósmoklasisty. 
 

do 29 kwietnia 2026 r.  

Przyjęcie od uczniów zaświadczeń stwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub  
finalisty konkursu/olimpiady i przekazanie tej informacji do OKE do 5 maja 2026 r. 

11- 13 maja 2026 r. (godz.9:00) 

Przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty w terminie majowym (głównym – dla zdających ze szkół dla dzieci). 

8 – 10 czerwca 2026 r.  

Przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty  
w terminie czerwcowym dodatkowym.  
 

 3 lipca 2026 r.  

Udostępnienie w ZIU (SIOEO) wyników egzaminu ósmoklasisty. 

Wydanie zdającym zaświadczeń/informacji  
o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. 

UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ORAZ OSÓB, O KTÓRYCH MOWA W ART. 165 UST. 1 USTAWY PRAWO OŚWIATOWE (CUDZOZIEMCÓW) 

  1. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz osoby,  
    o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe12 , przystępują do egzaminu ósmoklasisty zgodnie z ogólnym harmonogramem i według wymagań określonych  
    w podstawie programowej, w warunkach lub formach dostosowanych do ich potrzeb. 
  2. Dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty przysługuje na podstawie dokumentów określonych w tabeli poniżej. 

 

DOKUMENT 

GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE 

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 

uczniowie:  

• słabosłyszący i niesłyszący,  

• słabowidzący i niewidomi,  

• z niepełnosprawnością ruchową  

• z afazją,  

• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,  

• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 

• z niepełnosprawnościami sprzężonymi,  

• niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym. 

zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza 

uczniowie:  

• z czasową niesprawnością rąk,  

• chorzy lub niesprawni czasowo,  

• z zaburzeniem widzenia barw. 

opinia rady pedagogicznej 

uczniowie:  

• którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,  

• którzy mają trudności adaptacyjne związane  
z wcześniejszym kształceniem za granicą,  

• z zaburzeniami komunikacji językowej,  

• o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe (cudzoziemcy). 

opinia poradni psychologicznopedagogicznej, w tym poradni specjalistyczne 

uczniowie:  

• ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:  
z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią,  
z dyskalkulią,  

• z zaburzeniami komunikacji językowej. 

orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania 

uczniowie chorzy. 

3. Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie – należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.  

4. Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE.  

5. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek – do ok. 28 września – poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Nie później niż do ok. 20 listopada dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną. Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po ww. terminie – dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.  

6. W szczególnych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła, np. w domu ucznia. Wniosek w tej sprawie składa dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami ucznia do ok. 15 lutego. 

Informacje o egzaminie ósmoklasisty:  https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/